Moje życiowe decyzje
Moja droga do kariery
Schemat systemu kształcenia
Kiedy należy zacząć myśleć o tym, jaki zawód wybrać i gdzie pracować? Co robić w przyszłości? By dokonać najlepszego wyboru przyszłej szkoły ponadpodstawowej, warto wybrać dla siebie najlepszą drogę zawodową. W szkole podstawowej podejmowane są pierwsze decyzje związane z wyborem szkoły. Wówczas uczniowie diagnozują swoje mocne oraz słabe strony, precyzują zainteresowania oraz wstępnie określają ścieżkę edukacyjno-zawodową. Praca powinna być zgodna z zainteresowaniami, predyspozycjami, temperamentem i osobowością dziecka, a także z możliwościami zarówno dzieci jak i ich rodziców. Biorąc pod uwagę rynek pracy, wielość i różnorodność zawodów oferowanych dzisiaj powoduje, że należy jak najwcześniej rozmawiać o przyszłej pracy zawodowej i drogi wiodącej do zdobycia wymarzonej pracy.
Rodzicu, jak pokazują badania, to Ty masz największy wpływ na podejmowanie decyzji przez Twoje dziecko. Jesteś pierwszym doradcą swojego nastolatka w przeróżnych sprawach dnia codziennego, zatem spróbuj także wesprzeć go w wyborze szkoły ponadpodstawowej i zawodu. Choć towarzyszysz mu na co dzień, możesz zapytać niepewnie: Co mogę zrobić? Jak mogę pomóc?
Rodzicu, przede wszystkim możesz:
- zaobserwować, jakie czynności chętnie wykonuje Twoja córka lub syn, co ich pasjonuje, zajmuje, ciekawi i rozmawiać z nim na ten temat. Są one bowiem pierwszym źródłem informacji o jego zainteresowaniach, przyglądać się temu, w których zajęciach pozalekcyjnych Twoje dziecko czuje się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”,
- rozmawiać na temat interesujących córkę lub syna przedmiotów szkolnych. Rozmowy te mogą być dla Ciebie kopalnią wiedzy o potencjale dziecka,
- towarzyszyć w codziennych obowiązkach – to pozwala na zaobserwowanie przejścia z dziecięcej fazy marzeń, zawodowych fantazji („Będę sławną piosenkarką albo modelką”) poprzez fazę zainteresowań („Świetnie, gdy mamy dwie matematyki. Gorzej, gdy dwie historie”) do krystalizacji pomysłów na siebie („Interesują mnie samochody. Wybiorę szkołę branżową i będę mechanikiem samochodowym”),
- angażować się w życie szkoły, także we współpracę związaną ze wspieraniem uczniów w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej.
- Rodzicu, dobrze znasz swoje dziecko, możesz motywować je do szukania odpowiedzi na pytanie „Co chcę robić w życiu?”;
- stanowisz dla dziecka najważniejszy punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, czy uczeniem się,
- przekazujesz informacje o zawodach, szkołach, pracy zawodowej;
- często jesteś pierwszym źródłem informacji, któremu Twoja córka lub syn z zaufaniem przyklejają etykietę „wiarygodne”;
- dzielisz się z dzieckiem swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami zawodowymi.
Czy warto być doradcą swojego dziecka w sprawach związanych z wyborem szkoły i zawodu? TAK!
Źródło: „Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód…” KOWEZiu
Wyszukiwarka zawodów https://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod/
Barometr zawodów
rankingi szkół „Perspektywy” https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings
Wyszukiwarka szkół i placówek oświatowych
Ministerstwa Edukacji i Nauki
mapa karier
Jak obliczyć punkty do szkoły średniej?
https://waszaedukacja.pl/artykuly/jak-obliczyc-punkty-do-szkoly-sredniej
SZKOLNE KALENDARIUM DORADZTWA ZAWODOWEGO w roku szkolnym 2024/2025
Miesiąc |
Opis |
DZIAŁANIE |
WRZESIEŃ |
Miesiąc organizacyjno-planistyczny. |
- Opracowanie rocznego planu działań, Szkolnego Kalendarium Działań. Nawiązanie współpracy ze szkołami partnerskimi. - Aktualizacja strony internetowej – zakładka doradztwo zawodowe. - Współpraca z Radą Pedagogiczną. - Włączenie do działań na rzecz doradztwa wszystkich nauczycieli. - Pozyskanie do współpracy rodziców w ramach doradztwa zawodowego. - „Czytanie kluczem do sukcesu” - spotkanie z bibliotekarzem Miejskiej Biblioteki Publicznej- rozpoczęcie cyklu spotkań. - Od kwiatu do owocu- wizyta w gospodarstwie sadowniczym. - Zawody sportowe dla przedszkolaków- otwarcie całorocznych działań. |
PAŹDZIERNIK |
Miesiąc z zawodami – zawody humanistyczno-społeczne (nauczyciel, pedagog, psycholog, doradca zawodowy, marketingowiec, terapeuta, prawnik, mediator). |
- Adwokaci rozjaśniają prawo- spotkanie z adwokatem. - Prezentacja zawodu psychologa/pedagoga. - Warsztaty tkackie, poznanie zawodów rzemieślniczych w Wiosce Słowiańskiej w Szklanej Hucie |
LISTOPAD |
Miesiąc z zawodami – zawody artystyczne (architekt, malarz, grafik, rzeźbiarz, aktor, filmowiec, operator, reżyser) |
- „Mam Talent” - ogólnoszkolny przegląd talentów. - Organista w zasięgu ręki... - Wyjście do Muzeum Diecezjalnego i Domu Długosza. - Spotkanie Rodziców uczniów klas ósmych z powiatowym koordynatorem doradców zawodowych. - Warsztaty gastronomiczno- hotelarskie- współpraca ze szkołą ponadpodstawową. - Inscenizacje, apele, artystyczne występy - cały rok (zgodnie ze szkolnym kalendarzem). |
GRUDZIEŃ |
Miesiąc z zawodami – handel i zarządzanie. |
- Nawiązanie współpracy z SU, upowszechnianie dobrych praktyk wolontariackich- kiermasz, kartki świąteczne - Wirtualny spacer po lokalnym rynku pracy (handel i zarządzanie). - Kwesta na rzecz osób potrzebujących. - Klub Małego Cukiernika- nauka pieczenia, zdobienia ciast. |
STYCZEŃ |
Miesiąc z medycyną – zawody medyczne (m.in. lekarz, ratownik medyczny, opiekun medyczny, kierowca karetki, pielęgniarka, salowa, laborantka, sanitariusz). |
- Autoprezentacja „Kim będę, jak dorosnę” – promocja zawodów medycznych. - Organizacja warsztatów z zakresu udzielania pierwszej pomocy, współpraca z PCK. |
LUTY |
Miesiąc z zawodami technicznymi i inżynieryjnymi (specjaliści IT, technik informatyk, inżynier budownictwa, logistyk). |
- Spotkania klas 7-8 z koordynatorem Powiatowego Punktu Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w Sandomierzu - Współpraca z Zespołem Szkół Ekonomicznych oraz - Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu - Kopernik- człowiek wielu zawodów- Dzień Patrona Szkoły. - Poznajemy historię sandomierskiej drukarni i pracę drukarza. |
MARZEC |
Miesiąc z zawodami ekonomiczno-administracyjnymi (księgowa, kadrowa, ekonomista, bankowiec). |
- Zapoznanie uczniów i rodziców z „Ofertą edukacyjną szkół kształcących w zawodach szkolnictwa branżowego województwa świętokrzyskiego w roku szkolnym 2025/2026” zamieszczoną na stronie Kuratorium Oświaty. - Zapoznanie uczniów z ofertą szkół ponadpodstawowych poprzez wizyty w szkołach. - Przekazanie informacji o ofercie szkół rodzicom przez dziennik elektroniczny. - Diagnoza predyspozycji zawodowych. - Jak zarządzać swoimi finansami? - spotkanie z bankowcem. |
KWIECIEŃ |
KWIECIEŃ Miesiąc z zawodami związanymi z rolnictwem, środowiskiem, ogrodnictwem, ekologią. |
- Wycieczki wirtualne po szkołach. - Wyjście do Zespołu Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich – wystawa „Uroda stołu”. - Wyjście do oczyszczalni ścieków. - Wyjście do stacji meteorologicznej. - Dni otwarte szkół ponadpodstawowych. |
MAJ |
MAJ Miesiąc z zawodami – turystyka i hotelarstwo, sport i rekreacja (recepcjonista, animator, touroperator, trener, sportowiec). |
- Informacja o zasadach rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. - Dzień Rodziny- rodzice przedstawicielami wielu zawodów. - Spotkanie z trenerem lekkoatletyki. - Spotkanie z przewodnikiem turystycznym. |
CZERWIEC |
CZERWIEC Miesiąc z zawodami – działalność gospodarcza i wolne zawody. |
- „Festiwal zawodów dla klas I-III"- gry i zabawy dla młodszych uczniów. - Spotkanie z podróżnikiem. - Wizyta studyjna w salonie fryzjerskim. - Podsumowanie działań. |
Moje życiowe decyzje
Moja droga do kariery
Schemat systemu kształcenia
Kiedy należy zacząć myśleć o tym, jaki zawód wybrać i gdzie pracować? Co robić w przyszłości? By dokonać najlepszego wyboru przyszłej szkoły ponadpodstawowej, warto wybrać dla siebie najlepszą drogę zawodową. W szkole podstawowej podejmowane są pierwsze decyzje związane z wyborem szkoły. Wówczas uczniowie diagnozują swoje mocne oraz słabe strony, precyzują zainteresowania oraz wstępnie określają ścieżkę edukacyjno-zawodową. Praca powinna być zgodna z zainteresowaniami, predyspozycjami, temperamentem i osobowością dziecka, a także z możliwościami zarówno dzieci jak i ich rodziców. Biorąc pod uwagę rynek pracy, wielość i różnorodność zawodów oferowanych dzisiaj powoduje, że należy jak najwcześniej rozmawiać o przyszłej pracy zawodowej i drogi wiodącej do zdobycia wymarzonej pracy.
Rodzicu, jak pokazują badania, to Ty masz największy wpływ na podejmowanie decyzji przez Twoje dziecko. Jesteś pierwszym doradcą swojego nastolatka w przeróżnych sprawach dnia codziennego, zatem spróbuj także wesprzeć go w wyborze szkoły ponadpodstawowej i zawodu. Choć towarzyszysz mu na co dzień, możesz zapytać niepewnie: Co mogę zrobić? Jak mogę pomóc?
Rodzicu, przede wszystkim możesz:
- zaobserwować, jakie czynności chętnie wykonuje Twoja córka lub syn, co ich pasjonuje, zajmuje, ciekawi i rozmawiać z nim na ten temat. Są one bowiem pierwszym źródłem informacji o jego zainteresowaniach, przyglądać się temu, w których zajęciach pozalekcyjnych Twoje dziecko czuje się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”,
- rozmawiać na temat interesujących córkę lub syna przedmiotów szkolnych. Rozmowy te mogą być dla Ciebie kopalnią wiedzy o potencjale dziecka,
- towarzyszyć w codziennych obowiązkach – to pozwala na zaobserwowanie przejścia z dziecięcej fazy marzeń, zawodowych fantazji („Będę sławną piosenkarką albo modelką”) poprzez fazę zainteresowań („Świetnie, gdy mamy dwie matematyki. Gorzej, gdy dwie historie”) do krystalizacji pomysłów na siebie („Interesują mnie samochody. Wybiorę szkołę branżową i będę mechanikiem samochodowym”),
- angażować się w życie szkoły, także we współpracę związaną ze wspieraniem uczniów w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej.
- Rodzicu, dobrze znasz swoje dziecko, możesz motywować je do szukania odpowiedzi na pytanie „Co chcę robić w życiu?”;
- stanowisz dla dziecka najważniejszy punkt odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową, czy uczeniem się,
- przekazujesz informacje o zawodach, szkołach, pracy zawodowej;
- często jesteś pierwszym źródłem informacji, któremu Twoja córka lub syn z zaufaniem przyklejają etykietę „wiarygodne”;
- dzielisz się z dzieckiem swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami zawodowymi.
Czy warto być doradcą swojego dziecka w sprawach związanych z wyborem szkoły i zawodu? TAK!
Źródło: „Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód…” KOWEZiu
Wyszukiwarka zawodów https://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod/
Barometr zawodów
rankingi szkół „Perspektywy” https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings
Wyszukiwarka szkół i placówek oświatowych
Ministerstwa Edukacji i Nauki
mapa karier
Jak obliczyć punkty do szkoły średniej?
https://waszaedukacja.pl/artykuly/jak-obliczyc-punkty-do-szkoly-sredniej
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w SP1 w Sandomierzu _____________________________________
SZKOLNE KALENDARIUM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w roku szkolnym 2023/2024
ZAKRES CZASOWY |
DZIAŁANIE |
WRZESIEŃ Miesiąc z zawodami – zawody artystyczne (architekt, malarz, grafik, rzeźbiarz, aktor, filmowiec, operator, reżyser). |
- Opracowanie rocznego planu działań, Szkolnego Kalendarium Działań. Nawiązanie współpracy ze szkołami partnerskimi. -Aktualizacja strony internetowej – zakładka doradztwo zawodowe. - Współpraca z Radą Pedagogiczną. - Włączenie do działań na rzecz doradztwa wszystkich nauczycieli. -Pozyskanie do współpracy rodziców w ramach doradztwa zawodowego. |
PAŹDZIERNIK Miesiąc z zawodami – zawody humanistyczno-społeczne (nauczyciel, pedagog, psycholog, doradca zawodowy, marketingowiec, terapeuta, prawnik, mediator). |
- Wystawa prac plastycznych „Mój wymarzony zawód” - Nawiązanie współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami. - Lekcje z pedagogiem szkolnym. |
LISTOPAD Miesiąc z zawodami – zawody rzemieślnicze i gastronomiczne (szewc, hydraulik, kowal, lutnik, mechanik samochodowy, pilarz, cukiernik, kucharz, kelner, barber, fryzjer, groomer). |
-„Absolwent z pasją” - spotkanie uczniów z ciekawym człowiekiem. -Wystawa przedmiotów związanych z zawodami rzemieślniczymi i gastronomicznymi. -Spotkanie Rodziców uczniów klas ósmych z powiatowym koordynatorem doradców zawodowych. - Warsztaty gastronomiczno- hotelarskie- współpraca ze szkołą ponadpodstawową. |
GRUDZIEŃ Miesiąc z zawodami – handel i zarządzanie.
|
- Organizacja Tygodnia Wolontariatu. - Nawiązanie współpracy z SU, upowszechnianie dobrych praktyk wolontariackich. - Wirtualny spacer po lokalnym rynku pracy (handel i zarządzanie). - Nawiązanie współpracy z Ochotniczym Hufcem Pracy. |
STYCZEŃ Miesiąc z medycyną – zawody medyczne (m.in. lekarz, ratownik medyczny, opiekun medyczny, kierowca karetki, pielęgniarka, salowa, laborantka, sanitariusz). |
- Autoprezentacja „Kim będę, jak dorosnę” – promocja zawodów medycznych. - Organizacja zajęć z pierwszej pomocy, współpraca z PCK.
|
LUTY Miesiąc z zawodami technicznymi i inżynieryjnymi (specjaliści IT, technik informatyk, inżynier budownictwa, logistyk). |
-Spotkania klas 7-8 z koordynatorem Powiatowego Punktu Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w Sandomierzu. - Współpraca z Zespołem Szkół Ekonomicznych oraz -Zespołem Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu - Dzień Patrona Szkoły- organizacja spotkania z cyklu „Absolwent z pasją”. |
MARZEC Miesiąc z zawodami ekonomiczno-administracyjnymi (księgowa, kadrowa, ekonomista, bankowiec). |
- Zapoznanie uczniów i rodziców z „Ofertą edukacyjną szkół kształcących w zawodach szkolnictwa branżowego województwa świętokrzyskiego w roku szkolnym 2021/2022” zamieszczoną na stronie Kuratorium Oświaty. - Zapoznanie uczniów z ofertą szkół ponadpodstawowych poprzez wizyty w szkołach. - Przekazanie informacji o ofercie szkół rodzicom przez dziennik elektroniczny. - Diagnoza predyspozycji zawodowych. - Udział w Targach Edukacji i Pracy w Kielcach 2023. |
KWIECIEŃ Miesiąc z zawodami związanymi z rolnictwem, środowiskiem, ogrodnictwem, ekologią. |
- Wycieczki wirtualne po szkołach. - Wyjście do Zespołu Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich – wystawa „Uroda stołu”. - Wycieczka do sadu, wywiad z lokalnym sadownikiem- współpraca z Zespołem Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sandomierzu. |
MAJ Miesiąc z zawodami – turystyka i hotelarstwo, sport i rekreacja (recepcjonista, animator, touroperator, trener, sportowiec). |
- Informacja o zasadach rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. - Wizyty uczniów w PUP – zapoznanie z aktualną ofertą rynku pracy. - Dni otwarte szkół ponadpodstawowych. |
CZERWIEC Miesiąc z zawodami – działalność gospodarcza i wolne zawody. |
-„Festiwal zawodów”, różnorodne formy podsumowujące całoroczne działania w zakresie doradztwa zawodowego (konkurs „Kim jestem, „Jaka to branża?”) - Prezentacje multimedialne- „Działalność gospodarcza i wolne zawody”. - Spotkanie doradców zawodowych i grup uczniów ze szkół partnerskich i wymiana doświadczeń, planowanie inicjatyw na kolejny rok szkolny. - Podsumowanie działań. |