INTEGRACJA SENSORYCZNA w SP1 w Sandomierzu
Terapeuci SI:
1.Magdalena Drop
2. Edyta Klimczak
3. Marcin Ogrodnik
4. Nina Szpatowicz
5. Jolanta Śliwińska,
6. Izabela Zawadzka
Co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg dziecka uczy się prawidłowo przetwarzać bodźce dochodzące z otoczenia. Maluch kształtuje zdolność do zauważania i reagowania na sygnały ze świata zewnętrznego we właściwy sposób. Uczy się również odpowiadania na nie, gdy to potrzebne i ignorowania, kiedy zaczynają przeszkadzać.
Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?
Dziecko uczy się samego siebie przez doświadczenie i adaptowanie się do nowych nieznanych mu wcześniej sytuacji. Maluch może wycofywać się z zabaw i relacji z innymi dziećmi ze względu na przytłoczenie bodźcami. Może też wręcz przeciwnie, ciągle dążyć do aktywności, które zaspokoją jego potrzeby, nawet jeśli są ryzykowne.
Dobre zintegrowanie informacji płynących z jego zmysłów jest podstawą optymalnego rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych, mówimy wtedy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Dziecko może rozwijać się w sposób nieharmonijny.
W takiej sytuacji wsparciem dla dziecka jest terapia integracji sensorycznej.
OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
◙ nadwrażliwość na dźwięki
◙ trudności z koncentracja
◙ trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem
◙ trudności z nauką jazdy na rowerze
◙ trudności z nauką jazdy na rowerze
◙ słaba lub nadmierna reakcja na ból
◙ silna, negatywna reakcja na mycie włosów, obcinanie, czesanie
◙ niechęć do ubierania się, nadwrażliwość na metki
◙ zbyt mocne lub za lekkie ściskanie przedmiotów
◙ niechęć do przytulania się lub nadmierne dopominanie się bliskości
◙ słaba równowaga
◙ unikanie huśtawek/karuzeli lub nadmierne huśtanie się/kręcenie
◙ uderzanie głową o przedmioty, kiwanie się
◙ unikanie chodzenia na boso lub chodzenie na palcach
◙ preferowanie pewnych typów jedzenia, problemy z gryzieniem.