INTEGRACJA SENSORYCZNA w SP1 w Sandomierzu

 

Terapeuci SI:

1.Magdalena Drop

2. Edyta Klimczak

3. Marcin Ogrodnik

4. Nina Szpatowicz

5. Jolanta Śliwińska,

6. Izabela Zawadzka

 

Co to jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to proces, w którym mózg dziecka uczy się prawidłowo przetwarzać bodźce dochodzące z otoczenia. Maluch kształtuje zdolność do zauważania    i reagowania na sygnały ze świata zewnętrznego we właściwy sposób. Uczy się również odpowiadania na nie, gdy to potrzebne i ignorowania, kiedy zaczynają przeszkadzać.

Czym są zaburzenia integracji sensorycznej?
Dziecko uczy się samego siebie przez doświadczenie i adaptowanie się do nowych nieznanych mu wcześniej sytuacji. Maluch może wycofywać się z zabaw i relacji z innymi dziećmi ze względu na przytłoczenie bodźcami. Może też wręcz przeciwnie, ciągle dążyć do aktywności, które zaspokoją jego potrzeby, nawet jeśli są ryzykowne.
Dobre zintegrowanie informacji płynących z jego zmysłów jest podstawą optymalnego rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Gdy mózg nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania bodźców zmysłowych, mówimy wtedy o zaburzeniach integracji sensorycznej. Dziecko może rozwijać się w sposób nieharmonijny. 

W takiej sytuacji wsparciem dla dziecka jest terapia integracji sensorycznej.

OBJAWY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

 

◙ nadwrażliwość na dźwięki

◙ trudności z koncentracja

◙ trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem

◙ trudności z nauką jazdy na rowerze

◙ trudności z nauką jazdy na rowerze

◙ słaba lub nadmierna reakcja na ból

◙ silna, negatywna reakcja na mycie włosów, obcinanie, czesanie

◙ niechęć do ubierania się, nadwrażliwość na metki

◙ zbyt mocne lub za lekkie ściskanie przedmiotów

◙ niechęć do przytulania się lub nadmierne dopominanie się  bliskości

◙ słaba równowaga

◙ unikanie huśtawek/karuzeli lub nadmierne huśtanie się/kręcenie

◙ uderzanie głową o przedmioty, kiwanie się

◙ unikanie chodzenia na boso lub chodzenie na palcach

◙ preferowanie pewnych typów jedzenia, problemy z gryzieniem.