UwaznaSzkola

 

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Sandomierzu
w roku szkolnym 2023/2024 realizuje projekt „Uważna szkoła”
pod patronatem Polskiego Instytutu Mindfulness.

Mindfulness to uważność, czyli zwracanie uwagi na pojawiające się doznania, emocje
 i myśli bez ich oceniania. Umiejętność świadomego bycia tu i teraz ma działanie terapeutyczne – przede wszystkim pomaga ograniczyć negatywne myśli i poziom stresu oraz poprawia funkcjonowanie mózgu.

Uważność (mindfulness) — trening życzliwości
Celem ćwiczenia uważności nie jest relaksacja czy poprawa samopoczucia, a raczej poznanie siebie oraz rozwijanie życzliwości — wobec siebie i innych. Możemy praktykować ją w każdym momencie, nawet wtedy, gdy jesteśmy w gorszym nastroju. Dzięki temu lepiej poznamy własne emocje i potrzeby. Wystarczy chwila w ciągu dnia na trening. Sami również sięgajmy po tę praktykę, dzięki temu zniwelujemy napięcia i poprawimy komfort naszego życia. Praktykowanie uważności może stać się jednym z kierunków pomocy zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, który będzie wspierać radzenie sobie z trudnościami.
„UWAŻNA SZKOŁA” to cykl  zajęć psychoedukacyjnych z zakresu profilaktyki uniwersalnej, prowadzonych na 12 godzinach wychowawczych w klasach szóstych.
Projekt jest odpowiedzią na ważne potrzeby współczesnej edukacji w Polsce i przykładem nowoczesnego kompleksowego spojrzenia na promocję i profilaktykę zdrowia psychicznego. Ma dla całego środowiska szkolnego podwójny potencjał. Kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u młodzieży zwiększając umiejętność regulowania uwagi i poziom samoregulacji emocjonalnej uczniów, oraz stanowi istotny element wsparcia nauczycieli i przeciwdziałania ich wypaleniu zawodowemu.

„UWAŻNA SZKOŁA” ma na celu promocję zdrowia psychicznego i redukcji stresu szkolnego wśród nauczycieli i uczniów dzięki rozwijaniu uważności dla ich szczęśliwego, zdrowego, sprawnego funkcjonowania i konstruktywnego radzenia sobie z problemami
 i trudnościami poprzez:
•    zapewnienie dostępu dla wszystkich uczniów do działań pomocowych
i prewencyjnych szkoły w obszarze troski o zdrowie psychiczne.
•    rozwój uważności wśród młodzieży w aspekcie profilaktyki uniwersalnej,
•    profilaktyka wypalenia zawodowego nauczycieli i wyposażenie ich
w konkretne narzędzia do regularnego dbania o swój dobrostan,
•    wdrażanie nowatorskiego podejścia do uważności jako kompetencji życiowej
•    budowanie sieci szkół „UWAŻNA SZKOŁA”.


Dzięki treningom Mindfulness – „UWAŻNA SZKOŁA” koncentruje się przede wszystkim na praktycznych, sprawdzonych rozwiązaniach, których skuteczność potwierdzają wyniki wielu badań naukowych wskazując na długotrwałe efekty programów edukacyjnych rozwijania uważności zarówno u prowadzących zajęcia nauczycieli jak i uczniów na całym świecie. Tym samym odpowiada na potrzeby nauczycieli wyposażając ich w kompleksowe narzędzia do pracy z uczniami i prowadzenia programu „Czas na Uważność” z młodzieżą szkolną.
Program „Czas na Uważność”  powstał by pomóc nastolatkom w radzeniu sobie
z wyzwaniami dnia codziennego, samoregulacji emocji, redukcji stresu, rozwinięciu kompetencji intra i interpersonalnych służących lepszej koncentracji, dobrostanowi, wzmocnieniu funkcji poznawczych, lepszemu radzeniu sobie w relacjach społecznych oraz budowaniu ich odporności i sprężystości psychicznej dzięki rozwijaniu uważności. Został opracowany na bazie programu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), którego wysoka skuteczność została potwierdzona wynikami prowadzonych od 40 lat badań naukowych.
 
Korzyści dla uczniów:
•    lepsza koncentracja i pamięć
•    wzrost poczucia własnej wartości
•    rozwój kreatywności
•    lepsze zdrowie i odporność
•    wzrost energii do działania, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku
•    lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem
•    budowanie prawidłowych relacji społecznych.

Korzyści dla szkoły:
•    wzmocnienie kompetencji osobistych i zawodowych grona pedagogicznego
•    unikatowy szkolny program profilaktyki uniwersalnej
•    obniżenie ryzyka następstw chronicznego stresu szkolnego (w tym: absencji chorobowej uczniów; chorób psychosomatycznych, depresji i ich konsekwencji; problemów z nauką spowodowanych brakiem koncentracji i zaburzeniami pamięci;  zaburzeń zachowania, zachowań ryzykownych i uzależnień).